הדילמה בבחירת התואר

הדילמה בבחירת התואר

רובנו מתחילים לפנטז על הקריירה כבר מגיל צעיר מאוד, לרוב אנחנו מדמיינים שנוכל להיות כל מה שאנחנו חושקים, אם זה שוטרים, בלשים, מכבי אש, סופרים, אסטרונאוטים או גננים.
אם הזמן החלומות שלנו משתנים ומתחילים להתעצב על פי המגמה החברתית השלטת. בתיכון, מושכים אותנו לפנות לתחום המדעים והטכנולוגיה. בבית, מושכים אותנו לפנות לתחום המחשבים או הרפואה. בטלוויזיה, מושכים אותנו לפנות לכיוון ההייטק, בגלל מגוון הטבותיו. כל אלה בסופו של דבר גורמים לנו לדילמה קשה בבחירת התואר, מבחינת הרצון האמיתי שלנו, שמתנגש עם רצון הנורמה.

האם ללכת על פי הלב או הנורמה?

בחירת תחום לימודים לתואר ראשון, הוא לא תהליך פשוט ולרוב הוא מלווה בהרבה לבטים ומלחמות בין רצון הנורמה לרצון הלב.
הנורמה מייצגת את המגמה החברתית השלטת, מבחינת החברה, תחומי הלימוד השולטים הם ברורים מאוד.
לרוב מדובר בתחומי לימוד הקשורים למגוון מקצוענות ההייטק אותם רצוי ללמוד כמובן כתואר במדעי המחשב או הנדסת תוכנה, במגוון האוניברסיטאות בארץ. למרות שגם מי שלומד במגוון הקורסים המקצועיים שקיימים בתחום, יכול גם למצוא מקום עבודה טוב, מבחינת הנורמה החברתית. הנורמה החברתית מושכת את הצעירים, לבחור במקצועות רווחים שיקדמו אותם בסולם החברתי, לעבר מעמד שהוא מעל הביניים, שכיום עם הפגיעה הכלכלית הנמשכת איבד מערכו. מגמה שגורמת לצעירים, להפסיק לפנטז על קריירה בתחום הקולנוע, הספרות או הציור ולהתחיל לחשוב על המגמה הריאלית, של מקצועות ההנדסה וההייטק.
את שבילי המגמה החברתית, ניתן לראות בברור במערכת החינוך, רוב ההשקעה בחינוך נוגעת למקצועות הריאליים והמדעים, אין כמעט התייחסות לצדדים ההומאניים והאומנותיים.
דבר שיוצר בסופו של דבר הצפה בתחום ההייטק, שמוביל לתחרות מאוד קשה בתחום.

הדילמה בבחירת התואר
הדילמה בבחירת התואר

מה קורה אם מתחרטים?

הרשמה לתואר מסוים, בגלל מניעים של נורמה חברתית, מובילים בסופו של דבר לחרטה קשה, שיכולה לצוץ כבר בשלב הלימודים.
רוב הצעירים, מניחים הצידה את רצונם האמיתי, חושקים שיניים וממשיכים את התואר עד השלמתו.
דבר שגורם להם לסבול שנים מקריירה, שלא תואמת את אופיים, מה שיכול להוביל בסופו של דבר לדיכאון ופגיעה בתא המשפחתי.
הרבה מאותם צעירים, פורשים בשיא הקריירה ופונים להסבה מקצועית, להגשים חלום ישן.
חלקם חוזרים לאוניברסיטה ופונים ללימודי תואר במגמה יותר רוחנית והומאנית כמו: לימודי תקשורת, לימודי קולנוע, לימודי רפואה משלימה, לימודי תיאטרון ועוד.
כדי למנוע את החרטה הצעירים כיום פונים ללימודים משולבים כמו לימודי משפטים ותקשורת, לימודי כלכלה ופסיכולוגיה, לימודי הנדסה ועיצוב.
שילוב בין שני תחומי תארים שונים, מעניקים לצעירים את הדרך להשקיט את מגמת הנורמה החברתית מצד אחד ומצד שני ללמוד תחום, שהם באמת מתחברים אליו.
יותר מזה, לימודים משולבים, מהווים מגמה חדשה, שמעניקה מגוון יתרונות לצעירים, מבחינת החברה, שרואה את השילוב כיתרון מובהק על פני אלה שלומדים רק תואר אחד.